Onze visie – ACT2Grow regiemodel
Zomaar een greep uit onderwerpen waar onze klanten mee worstelen. Herkenbaar?
- Ik weet waar ik naar toe wil, maar krijg mijn omgeving niet mee.
- Mijn team is los zand, er wordt onvoldoende samengewerkt.
- De sfeer in het team is goed, maar de resultaten blijven uit.
- Ik heb het gevoel dat ik meer kan dan ik nu laat zien, maar waar ligt mijn talent nou echt?
- Afspraken worden niet nagekomen en niemand die er iets van zegt.
Waar mensen samenwerken heb je te maken met verschillende persoonlijkheden, eigenaardigheden, doelen, wensen en belangen. Het is niet altijd even makkelijk om ieders behoefte op één lijn te krijgen.
Bij ACT2Grow zijn we ervan overtuigd dat mensen in de basis gedreven zijn, graag willen samenwerken en het beste uit zichzelf willen halen.
Wij zijn druk bezig onze visie uit te werken, binnenkort vind je op deze plaats dan ook een link naar ons e-book “Het ACT2Grow Regiemodel”. Daarin leggen we je uit hoe het model in elkaar zit en geven je inzicht in de achterliggende principes. Dit e-book is niet alleen een leesboek, maar vooral ook een doe-boek. Het woord ACT zit niet voor niks in onze naam!
Als je wil groeien, zul je er wat voor moeten doen. Aan de hand van verschillende opdrachten krijg je meer inzicht in jezelf en kun je de eerste stappen zetten in het nemen van regie. Daarnaast geven we je gerichte tips die je direct in de praktijk kunt toepassen.
Zie ons model in beeld met daaronder alvast een korte toelichting.
Eigenheid
Eigenheid gaat over weten wie je bent. Over het kennen van je eigen unieke talenten en het gericht inzetten hiervan. Over het weten waar je energie uit haalt en wat jou energie kost.
De centrale vraag in deze pijler is “wie ben je?”. Om als manager of professional effectief te kunnen functioneren, is het belangrijk dat je weet hoe je zelf in elkaar steekt.
Betrokkenheid
De tweede pijler in ons model is betrokkenheid. Betrokkenheid gaat over weten wie de ander is. Over weten welke kwaliteiten de ander in huis heeft, wat diens motieven, wensen en behoeften zijn. Over snappen hoe jij en de ander elkaar kunnen aanvullen, maar ook waar de samenwerking stroef kan lopen.
De centrale vraag bij deze pijler is “Wie is de ander?”. Hoe goed ken jij je collega, medewerker of leidinggevende? Hoe steekt jouw collega of klant in elkaar? Met ander woorden, wat weet je van de motieven, wensen, behoeften en gedragingen van de ander? Hoe reageert hij of zij doorgaans op jouw gedrag of op de manier waarop jij het gesprek aangaat?
Focus
De derde pijler onder ons model is focus. Focus gaat over weten waar je naartoe wil. Over je doel helder voor ogen hebben en de juiste prioriteiten kunnen stellen. Over weten wanneer in je actie moet komen.
De centrale vraag bij deze pijler is ‘Waar wil je naartoe?’. Heb jij jouw doelen helder voor ogen? Weet je welke eisen er aan jouw functie en functioneren worden gesteld? En welke verwachtingen jouw manager heeft van jou?
Invloed
Daar waar in ons regiemodel Eigenheid en Betrokkenheid elkaar overlappen, komt Invloed in beeld. Om de ander effectief te kunnen beïnvloeden, is van het belang dat je niet alleen jezelf goed kent, maar dat je ook de ander en diens motieven en gedragingen kent. Pas dan kun je beweging creëren bij de ander.
Wanneer je een ander effectief weet te beïnvloeden, werk je aan de basis van het onderling vertrouwen. Je laat zien dat je je verdiept (hebt) in de ander. De ander doet of besluit iets, omdat jij diegene hebt overtuigd met passende argumenten.
Proactiviteit
Waar in ons model Eigenheid en Focus elkaar overlappen, komt Proactiviteit naar voren als verbindende competentie. Pas als je je doelen helder voor ogen hebt, en je weet goed waar jij voor staat en wat jouw talenten zijn, kun je proactiviteit aan de dag leggen. Dan kun bewust en gericht handelen en passende initiatieven nemen.
Om proactief te kunnen zijn, is het van belang dat je weet wat jouw taken en verantwoordelijkheden zijn. Ook heb je focus, je weet waar je naartoe wilt en kent je taken en bevoegdheden. Je weet daarmee ook wat belangrijk is om te doen (en te laten). Je laat je zo min mogelijk (ver)leiden door externe triggers, die vaak vooral afleiden. Je vertrouwt op wat je zelf in huis hebt, je hebt zicht op je kwaliteiten en kunt vandaaruit bewust richting geven aan je handelen. Op dat moment kun jij verantwoordelijkheid nemen en proactief gedrag tonen.
Samenwerken
Daar waar in ons model de pijlers Focus en Betrokkenheid elkaar overlappen, is Samenwerking een noodzakelijke competentie. Hierbij gaan we uit van de basisvoorwaarde (en aanname) dat je inmiddels helder voor ogen hebt wie je zelf bent (Eigenheid). Pas wanneer jij je doelen helder voor ogen hebt én weet hoe jouw collega’s in elkaar zitten (je hebt zicht op hun belangen, wensen en gedragingen), kun je in gezamenlijkheid toewerken naar gestelde doelen en resultaten.
Het lijkt allemaal zo logisch en opvallend veel mensen vinden dat ze goed kunnen samenwerken. Ze vinden zichzelf sociaal, open, makkelijk in de omgang en een echte teamspeler. De realiteit is een stuk weerbarstiger. De allerbelangrijkste voorwaarde voor effectieve samenwerking, is dat er sprake is van wederzijds vertrouwen.
Context
Als individueel medewerker of als team functioneer je natuurlijk niet op een eilandje. Je hebt altijd te maken met de context. Er zijn dan ook allerlei factoren van invloed op jouw werk, op de beslissingen die je neemt, op hoe jij de dingen al dan niet voor elkaar krijgt. Je kunt hierbij aan van alles denken; van de rol die je eigen leidinggevende speelt tot aan de houding van je klanten of de cultuur van de organisatie. Samenvattend kun je bij context denken aan factoren binnen de organisatie (mensen, processen, cultuur), maar ook buiten de organisatie, zoals klantbelangen, politieke, maatschappelijke en economische invloeden.