Hoe maak je het nieuwe normaal succesvol?

Hoe maak je het nieuwe normaal succesvol?

Thuiswerken, anderhalvemetereconomie, het “nieuwe normaal”, termen die de afgelopen weken veel zijn gebruikt. Het klinkt allemaal mooi, maar wat betekent dit voor jouw organisatie? Hebben jullie al beeld bij hoe jullie dit gaan inrichten? Wat wil je behouden en op welke vlakken wil je het liefst zo snel mogelijk weer terug naar het “normale normaal”?

Door de coronacrisis heeft het thuiswerken ofwel het “nieuwe werken” ineens een enorme vlucht genomen. Waar werkgevers voorheen nog wat huiverig waren voor medewerkers die op afstand werkten, bedrijven worstelden met systemen die nog niet waren ingericht om massaal thuis te werken of werknemers zelf nog onvoldoende ruimte namen of voelden om thuis te werken, gaf de coronacrisis ons niet langer een keus. De boodschap was helder, iedereen die thuis kan werken, werkt thuis. Mooi om te zien hoe flexibel wij mensen dan eigenlijk zijn. Binnen no-time slaagden de meeste bedrijven erin om hun processen en systemen zo in te richten, dat iedereen er vanuit huis bij kon. En wat bleek? Ook op afstand zijn we goed in staat om ons werk te doen, blijven we met elkaar in contact en blijken we in veel gevallen zelfs een stuk productiever dan op kantoor. Is dat bij jullie ook zo? Of lopen jullie toch tegen beperkingen aan?

In dit filmpje legt hoogleraar organisatiepsychologie Aukje Nauta uit wat belangrijke factoren zijn die ervoor zorgen dat thuiswerken succesvol is.

Nu de beperkingen langzaam worden opgeheven is er ruimte om weer meer op kantoor te werken. Maar wil je dit eigenlijk wel? Gaat jouw organisatie terug naar een model waarin medewerkers “verplicht” op kantoor werken, terwijl juist het stukje autonomie bij het thuiswerken zoveel energie geeft? Gaan jij en je collega’s straks allemaal weer met het ov of in de file staan om op tijd op kantoor te zijn? Of kiezen jullie ervoor het thuiswerken te integreren in het dagelijkse proces en de cultuur van de organisatie?

Wat heb jij als (hr) manager, directeur of bestuurder van deze crisis geleerd over jouw organisatie en de mensen die er werken? Heb jij beeld bij wat mensen als prettig hebben ervaren in hun nieuwe werkwijze? Welke (noodgedwongen) veranderingen willen jullie behouden? En op welke manier gaan jullie dit vorm geven? Neem eens de tijd om hier met je MT over van gedachten te wisselen. Onderzoek wat er speelt onder de medewerkers en wat zij graag willen behouden. Wie weet wat voor moois er uit deze crisis voort kan komen.

Heb je behoefte aan begeleiding bij een brainstormsessie met het MT? Of wil je zelf eens sparren over hoe je als organisatie toe kunt werken naar jullie nieuwe normaal? Wij denken graag met je mee! Aarzel niet en neem contact met ons op.