We spreken met Gwendolyn van Kuijen, eigenaar en oprichter van de Intodrives drijfverenscan. Gwendolyn legt uit wat Intodrives is, hoe ze op het idee gekomen is van de scan en op welke manier je drijfveren kan gebruiken in een team. Tot slot geeft ze een inkijkje in hoe de drijfveren in haar eigen team werken.
Wat is Intodrives?
Intodrives is een drijfverenscan die in kaart brengt wat jou motiveert, wat jouw weerstand is en in welke omgeving jij het beste tot je recht komt. De eerste focus ligt op intrinsieke motivatie; wat beweegt jou en wat vind jij nu echt belangrijk? Door de nabespreking met een professional wordt de vertaling gemaakt naar gedrag. Ik bespreek dan altijd of iemand zijn belangrijkste drijfveren kwijt kan in het werk. Het komt namelijk wel eens voor dat iemand ergens goed in is, maar het niet per se leuk vindt om te doen. Vanuit de Intodrives kijk je naar waar iemand dan wel energie uit haalt.
Hoe is Intodrives ontstaan?
Toen ik als A&O psycholoog werkte gebruikte ik een drijfverenscan. Wat mij toen opviel was dat het taalgebruik van deze vragenlijst vrij complex was. Dat zette me aan het denken: als mensen niet snappen wat ze invullen, hoe betrouwbaar zijn de uitkomsten dan? Ik heb eerst nog gezocht naar andere instrumenten, gebaseerd op de theorie van Graves, maar kon eigenlijk niks vinden wat beter was. Toen hebben we gezegd, als het er niet is op de markt, dan ontwikkelen we het zelf! Voor ons was vooral die laagdrempeligheid belangrijk, dus begrijpelijk taalgebruik, en we wilden geen aannames in de rapportages. Na een heel proces zijn we uiteindelijk in 2015 de markt op gegaan.
Wat onderscheidt Intodrives van andere vragenlijsten over drijfveren?
Allereerst de taalduidelijkheid, de reden voor ons om te beginnen aan onze eigen scan. Daarnaast hebben wij veel geïnvesteerd in onderzoek naar validiteit en betrouwbaarheid. Wat wij verder ook niet doen is oordelen in de rapportages. Je ziet nog wel eens rapporten waar tips en tops worden gegeven. In mijn ogen kan dat niet als het gaat om drijfveren. Een drijfveer is namelijk wat jij zelf belangrijk vindt en daar zit geen goed of fout aan. Daarnaast werken wij met een normgroep. Drijfveren worden dus niet alleen op volgorde gezet van wat voor jou het belangrijkst is, maar worden ook vergeleken met de scores van anderen. Een drijfveer hoger of lager dan gemiddeld geeft aan dat dit voor jou meer of minder belangrijk is dan voor de meeste mensen. Dat geeft meer betekenis aan de uitkomsten.
Wat maakt Intodrives interessant voor teams?
De toegevoegde waarde voor een team zit hem in het feit dat de scan veel inzichtelijk maakt.
Door eerst de individuele profielen te bespreken leren mensen zichzelf beter kennen en zien ze wat ze toevoegen aan een team. Op basis van de individuele profielen maak je een groepsprofiel, waarin inzichtelijk wordt wat voor het team de belangrijkste drijfveren zijn. Waar krijg je als groep nou energie van en waar loop je op leeg. In een gezamenlijke sessie kun je vervolgens ook de vertaalslag maken naar de doelen van het team en naar concreet gedrag. Gezamenlijk kun je uitzoeken of wat het team doet en waar hun focus ligt ook past bij de belangrijkste drijfveren. Als mensen namelijk vooral bezig kunnen zijn met dat wat ze belangrijk vinden, geeft dat energie.
Naast de scan zelf hebben jullie ook de teampuzzel ontwikkeld. Wat is dat precies?
De teampuzzel is een interactieve tool waarmee teams – onder begeleiding – aan de slag kunnen met hun teamprofiel. Vanuit mijn eigen ervaring als trainer en coach, hou ik er wel van om zaken inzichtelijk te maken door fysiek aan te slag te kunnen gaan. We wilden graag iets wat mensen vast konden pakken en waardoor ze gelijk konden voelen/ervaren wat die drijfveren doen. Daarnaast wilden we graag iets waarmee we maatwerk konden leveren. Je kunt natuurlijk gekleurde platen op de grond leggen en zeggen: “ga bij je eigen belangrijkste drijfveer staan”, maar dat is zo statisch. Juist bij teams wil je ook gelijk die interactie op gang brengen, bovendien bestaat een drijfverenprofiel meestal uit meerdere drijfveren. Met onze teampuzzel worden teamleden uitgedaagd om gezamenlijk te bepalen welke stukjes er in de puzzel horen om zo het teamprofiel te leggen. Door een team dit met elkaar te laten doen worden de belangrijkste drijfveren zichtbaar door de interactie zichtbaar en daar kun je gelijk mee aan de slag.
Jij en je man Rob zijn samen het team achter Intodrives, hoe zit het eigenlijk met jullie eigen drijfveren?
Wij hebben allebei een sterke gele (inhoudelijke) drijfveer, daarin vinden we elkaar ook makkelijk. We vinden het allebei leuk om te onderzoeken, willen graag weten hoe het zit en dragen allebei snel ideeën aan. Ik ben wat meer van het helemaal tot in detail uitzoeken en hij is wat meer pragmatisch en kijkt naar is het wel praktisch genoeg. Daarin vullen we elkaar mooi aan!